گروه مشاوران مدیریت توسعه عمید

آینده، امروز است

دوره های آتی

جستجوی مزیت رقابتی در زنجیره ارزش جهانی صنعت: مفاهیم و تکنیک‌ها؛

zamanianامروزه تولید و مصرف محصولات به ویژه محصولات با فناوری بالا، اغلب با فاصله جغرافیایی زیاد از هم صورت می‌گیرد که این موضوع ضمن فراهم نمودن امکان تقسیم و پراکنده شدن فعالیت‌ها بین شرکت‌های مستقر در مناطق جغرافیایی مختلف جهان، سبب توجه بیشتر بنگاه‌ها به حضور در زنجیره‌های ارزش جهانی شده است. به طور کلی زنجیره ارزش، زنجیره‌ای است که همه فعالیت‌های مرتبط با جریان کالا و تبدیل مواد، از مرحله تهیه ماده اولیه تا مرحله تحویل کالای نهایی به مصرف کننده را شامل می‌شود. در کنار رویکردهای قائل به تولید کالاهای استاندارد با پایین‌ترین قیمت، رویکردی معطوف به نوآوری نیز وجود دارد که بنگاه‌های کوچک و متوسط، می‌توانند برای حضور در زنجیره‌های ارزش جهانی از آن بهره گیرند.

 

فایل ضمیمه

کارگاه آموزشی طراحی نظام مدیریت توسعه فناوری

brochure_template_b_outerمدیریت موفق نظام توسعه یک فناوری برای دستیابی به تعادل میان بازار و رشد فناوری، نیازمند شناخت دقیق ساختار این نظام و کارکردهای آن می باشد. ایجاد جریان مناسب به منظور شناخت این نظام، روابط بین اجزاء آن و محیط داخلی و خارجی، تاثیر به سزایی بر تعیین استراتژی‌های مناسب در جهت رفع موانع و محدودیت های موجود برای توسعه آن فناوری خواهد داشت. هدف از برگزاری این کارگاه آشنایی با ساختار نظام ملی به منظور مدیریت و پشتیبانی از یک فناوری، اطمینان از برنامه توسعه همه جانبه و تعیین برنامه ها و اقدامات لازم به منظور توسعه آن فناوری می باشد. بدین منظور ابتدا، کارکردهای نظام توسعه‌ای شامل نهادهای فرابخشی، ارائه کنندگان خدمت و زنجیره بازیگران صنعت معرفی شده و هر بخش و روابط بین آنها و محیط، در زمینه فعالیت فناوری مورد نیاز مورد تحلیل قرار گرفته و محدودیت های موجود در این ساختار برای توسعه فناوری مورد نظر تعیین میگردند. سپس چهارچوب لازم به منظور استقرار نظام مدیریت توسعه فناوری مورد نظر، در قالب فعالیت های گروهی، شناسایی و تعیین خواهند شد.

فایل ضمیمه

کارگاه آموزش دوره آشنایی و بکارگیری تکنیک ها و ابزارهای مدیریت دانش

 

Business management, strategy or human resource infographic

دانش یکی از منابع غیر قابل تقلید وتکثیر وتا حدودی انحصاری  می باشد که بوفور در سازمانها موجود است. شناساسایی این دانش ومدیریت کردن ان در فرآیند مدیریت دانش لزوم آشنا بودن با تکنیک ها و ابزارهای آنرا ضروری کرده است. دانش یکی از منابع غیر قابل تقلید وتکثیر وتا حدودی انحصاری  می باشد که بوفور در سازمانها موجود است. شناساسایی این دانش ومدیریت کردن ان در فرآیند مدیریت دانش لزوم آشنا بودن با تکنیک ها و ابزارهای آنرا ضروری کرده است.شرکت کنندگان در این دوره آموزشی ضمن آشنایی با نحوه بکارگیری تکنیک ها و ابزارهای مدیریت دانش محور به صورت نظام‌مند ، قابلیت برنامه‌ریزی در جهت استفاده وخلق ارزش از سرمایه‌های دانشی را کسب خواهند کرد. 

فایل ضمیمه

 

کارگاه آموزشی دوره کار گروهی

LOWRES_planning_project_management_shutterstock_156258722-1کارگاه کار تیمی یکی از دوره های اثربخش و مورد نیاز سازمانها می باشد که شرکت کنندگان ضمن بهره مندی از تجربه ای ارزشمند در زمینه های آموزشی ، توانایی برقراری ارتباطات اثربخش با توجه به مدل رفتاری خویش و دیگران را کسب می نمایند. در این کارگاه با استفاده از اصول مدیریتی ، افراد ضمن آشنایی با مدل رفتاری خویش به عنوان عاملی تاثیرگذار در ارتباطات. کارگاه کار تیمی یکی از دوره های اثربخش و مورد نیاز سازمانها می باشد که شرکت کنندگان ضمن بهره مندی از تجربه ای ارزشمند در زمینه های آموزشی ، توانایی برقراری ارتباطات اثربخش با توجه به مدل رفتاری خویش و دیگران را کسب می نمایند. در این کارگاه با استفاده از اصول مدیریتی ، افراد ضمن آشنایی با مدل رفتاری خویش به عنوان عاملی تاثیرگذار در ارتباطات ، توانایی تشخیص مدل رفتاری دیگران را نیز به منظور برقراری ارتباطات موثر و تطبیق مدل رفتاری خویش بدست می آورند. حضور در این کارگاه علاوه بر دستاوردهای علمی و عملی برای مدیران و رهبران سازمان، با ایجاد فضایی دوستانه و گرم برای آنها زمینه بهبود کارکرد آنها را فراهم می نماید.

فایل ضمیمه

 

کارگاه آموزشی کارت امتیازی متوازن

 ppt_slide7اهميت جاري‏ سازي اهداف و استراتژي‌هاي كلان سازمان در واحدها و حتي در سطوح گروهي و فردي بر هيچ كس پوشيده نيست. به دليل چنين ضرورتي است كه سازمان‌هاي پيشرو به خلق فرصت‌ها و آينده‏سازي پرداخته و براي دستيابي به آينده‏اي مطلوب به ايجاد اهداف و برنامه‌هاي بلندمدت مي‌پردازند. اما وجود چنين تفكر و برنامه‌هايي، در صورتی که اجرایی نشوند هیچ‏گونه منفعتی را برای سازمان به همراه نخواهد داشت. لذا، یک استراتژی خوب اگر به فرایندهای عملیاتی مناسب متصل نگردد، نمی‏توان آن را اجرا کرد. به عکس، اگرچه تعالی عملیاتی ممکن است به کاهش هزینه‏ ها، بهبود کیفیت و کاهش زمان‏های فرایند و زمان‏های انتظار منتهی گردد، اما یک شرکت تنها با بهبودهای عملیاتی نخواهد توانست به موفقیتی پایدار دست پیدا کند. امروزه کارت امتیازی متوازن (BSC) به عنوان موثرترین و کارآمدترین رویکرد در اجرای برنامه استراتژیک و تبدیل استراتژی‏ها به برنامه عملیاتی به کار گرفته می‏شود. از این رو، در دوره آموزشی حاضر ضمن تمركز بر تدوين، تحليل و اجراي استراتژي‌ها، مدل‌هايBSC  آموزش داده مي‌شوند و يك نمونه موردي از جاري‏ سازي استراتژي مورد بحث و بررسي گروهي شركت‏ كنندگان قرار مي‌گيرد.

فایل ضمیمه

 

کارگاه آموزشی استاندارد نظام آراستگی محیط کار ۵s

۵S5Sبرای اولین بار بعد از جنگ جهانی دوم در ژاپن شکل گرفت، اصولی که حاصل نبوغ و استعداد ژاپنی ها نیست، بلکه ایده اولیه این سیستم از روشKeeping House آمریکایی گرفته شده است. ژاپنی ها ایده اولیه را از آمریکایی ها گرفته و بر اساس فرهنگ خود آن را در قالب پنج اصل ۱- Seiri ( سامان دهی ) ۲- Seiton ( نظم و ترتیب ) ۳- Seiso ( پاکیزه سازی ) ۴- Seiketsu (استاندارد سازی) ۵- Shitsuke یا به عبارتی S5 و به قول ژاپنی ها ((گواس)) ارائه کردند. يكي از بهترين روشهاي استانداردسازي محيط كاري و پيش نيازي براي هر برنامه اي با رويكرد  بهبود است که هدف اصلی و نهايي آن پيشگيري از اتلاف می باشد. امروزه علاوه بر ژاپن که پیشرو این نظام است، در بسياري از كشورها اين نظام به اجرا در آمده و نتايج بسيار خوبي همچون داشتن محل كاری مرتب و زیبا، روحيه شاد کارمندان، دسترسي آسان به اطلاعات و لوازم بدون صرف وقت بیهوده، جلوگیری از سردرگمی، جلوگیری از خستگی و عصبانیت­های بی مورد در محیط کاری، افزايش سرعت در انجام كارها، ایمني و بهداشتی شدن محیط کار، جلوگيري از ضايعات، جلوگیری از هدر رفتن زمان، تقويت كار تیمی بین کارکنان، ايمني و سلامتی بيشتر در محيط كار، افزایش كارايي، كيفيت، بهره وری، رضايت بيشتر مشتريان و … را براي واحدهای مختلف به ارمغان آورده است. فایل ضمیمه

 

کارگاه آموزش دوره مدیریت دانش محور

5_management-skills-100539464-origمدیریت دانش محور یکی از دوره های توانمند ساز مورد نیاز سازمانها می باشد.آموزش پیاده‌سازی مدیریت دانش محور در تقریبا تمامی سازمان‌های پیشرو دنیا به طور کامل از برنامه‌ریزی تا اجرای آن را تسهیل می کند.شرکت کنندگان ضمن بهره مندی از مفاهیم ارزشمند در زمینه مفاهیم، تکنیک ها و ابزارهای مدیریت دانش، ابعاد مختلف پیاده‌سازی مدیریت دانش محور به صورت نظام‌مند و با قابلیت برنامه‌ریزی در جهت خلق ارزش از سرمایه‌های دانشی تشریح می‌شود.

 

 

فایل ضمیمه

کارگاه آموشی تدوین استراتژی

why good strategies fail report thumbnailمعمولا پس از شناسایی وضعیت فعلی و وضعیت مطلوب سازمان‏ها، فناوری‏ها و صنایع، برای پر کردن شکاف وضعیت فعلی با وضعیت مطلوب نیازمند تدوین استراتژی‏هایی هستیم که با تجزیه و تحلیل امکانات و محدودیت‏ها بتوانند بهترین رویکرد را در راستای توسعه و پیشرفت در اختیار ما قرار دهند. برای تدوین استراتژی یک سازمان، فناوری یا صنعت بر اساس ماموریت اصلی آن، باید بررسی‏هایی را در محیط داخل و نیز محیط پیرامون و اثرگذار بر آن انجام داد. سپس به تجزیه و تحلیل نقاط قوت و ضعف محیط داخلی و نیز فرصت‏ها و تهدیدهای محیط خارجی پرداخت. اینجاست که می‏توان با استفاده از این تحلیل‏ها و نیز محدودیت‏ها و امکانات موجود اهداف استراتژیک را تعیین نمود و نیز راهکارهای استراتژیک نیل به این اهداف را تعیین کرد. هدف از دوره آموزشی حاضر، تبیین مفاهیم مورد نیاز برای مدیران به منظور توانمندسازی آنها جهت انتخاب و تدوین استراتژی‏ها و شناخت و پیاده‏سازی انواع مدل‏های تدوین استراتژی است.

فایل ضمیمه

کارگاه آموزشی برنامه ریزی راهبردی

stock-vector-chess-business-strategy-modern-flat-infographics-creative-vector-illustration-403847908بیشتر برنامه‏ ریزی‏ ها بر اساس دیدگاه عقلایی، دارای شکل «آرمان‏ ها و اهداف، طرح‏ها و اقدامات و منابع مورد نیاز» می‌باشند. در این مدل‏ها، ابتدا آرمان‏ ها و اهداف تبیین شده، سپس طرح ‏ها و اقدامات لازم تعیین و در نهایت منابع مورد نیاز برای انجام آنها برآورد می‌گردند. با توجه به اینکه در شرایط حاضر، پدیده‏ ها درگیر تغییرات پر شتاب شرایط محیطی از قبیل تغییر شرایط اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، تکنولوژیکی و زیست‏ محیطی هستند، لاجرم این تغییر شرایط بر آرمان‏ها و اهداف برنامه ‏ریزی تاثیر گذاشته و در نهایت باعث تغییر برنامه می‌گردند. با توجه به این که برنامه‏ ریزی در شکل عقلایی فوق، ظرفیت و توانایی مقابله با چنین تغییراتی را نداشته و منجر به شکست می‌گردد، تفکر جدیدی مبتنی بر لزوم تطابق با تغییرات محیطی و تغییر جهت حرکت رویدادها رشد یافت که زمینه‌ساز ابداع برنامه‏ ریزی راهبردی شد. براین اساس، در دوره حاضر به تشریح مفاهیم و مبانی برنامه‏ ریزی راهبردی پرداخته خواهد شد و نیز اقدامات و فعالیت‏های لازم در راستای تدوین برنامه راهبردی، برای مخاطبان و شرکت‏ کنندگان در دوره آموزش داده می‏شود.

فایل ضمیمه

کارگاه آموزشی مدیریت رفتار سازمانی و مهارت های ارتباطی

5-1روابط انساني مظهر وجود ارزش انسان ها و عامل سازنده، مشوق و اميد بخش در رفتار اجتماعي گروه هاي انساني است و از ميان همه عوامل شادي بخش و سعادت آفرين، شايد برقراري روابط انساني مطلوب، عمده ترين عامل خوشبختي و موفقيت هر كس در زندگي است و مهارت انساني نيز عبارت است از توانايي و قدرت تشخيص در كار كردن با مردم و انجام دادن كار به وسيله آن‌ها، درك و فهم انگيزش و به كار بردن رهبري مؤثر. او معتقد است مهارت انساني از بيشترين اهميت برخوردار است؛ داشتن مهارت هاي انساني مستلزم آنست كه شخص اعتماد به نفس داشته باشد، به نقاط ضعف و قوت خود آگاه باشد، به ديگران اعتماد كند، به عقايد، ارزش ها، و احساسات آنان احترام بگذارد، آنان را درك كند و محيط ايمن و قابل قبولي براي تمامي همكاران به وجود آورد، اين مهارت ها به راحتي قابل حصول نيستند، فنون و روش مشخصي ندارند و صرفا از طريق تجربه و كارورزي و علم و دانش حاصل نمي شوند بلكه علاوه بر آن بايد در زمينه جامعه شناسي، روانشناسي، روانشناسي اجتماعي و مردم شناسي اطلاعات كافي داشته باشيم.

فایل ضمیمه

 

کارگاه آموزشی دوره آموزشی مدیریت منابع انسانی

4-1مدیریت منابع انسانی، عبارت است از فرایند کار کردن با افراد، به طوری که این افراد و سازمان‌شان به توانمندی کاملی دست یابند، حتی زمانی که تغییر، نیاز به کسب مهارت‌های جدید، تقبل مسئولیت‌های جدید و شکل جدیدی از روابط را ملزم باشد. در واقع مدیریت منابع انسانی استفاده از نیروی انسانی در جهت اهداف سازمان است و شامل فعالیت‌هایی نظیر کارمندیابی و جذب، آموزش، حقوق و دستمزد و روابط سازمانی می‌شود. به عبارتی دیگر مدیریت منابع انسانی تابعی در سازمان است که عملکرد کارکنان را در خدمت‌رسانی به اهداف استراتژیک کارفرما، به حد اعلاء می ساند. مدیریت منابع انسانی به دنبال یافتن چگونگی مدیریت افراد در سازمان‌ها، با تمرکز بر سیاست‌ها و سیستم‌ها می‌باشد. واحدها و بخش‌های مدیریت منابع انسانی، خصوصاً مسئول عده‌ای از فعالیت‌ها، از جمله استخدام، آموزش و توسعه، ارزیابی عملکرد و پاداش و جزا (برای مثال مدیریت سیستم حقوق و مزایا) می‌باشد. همچنین مدیریت منابع انسانی به روابط صنعتی توجه دارد، که همان تعادل در اعمال سازمانی با قوانین ناشی از بحث‌های بین کارکنان و مدیران و قوانین دولتی می‌باشد.

فایل ضمیمه

 

کارگاه آموزشی دوره تفکر سیستمی

2-1تفکر سیستمی، فرآیند شناخت مبتنی بر تحلیل (تجزیه) و ترکیب در جهت دستیابی به درک کامل و جامع یک موضوع در محیط پیرامون خویش است. این نوع تفکر درصدد فهم کل (سیستم) و اجزای آن، روابط بین اجزاء و کل و روابط بین کل با محیط آن (فراسیستم) است. از آنجا که رفتار ما ریشه در نظام فکری ما دارد، کسی که دارای تفکر سیستمی است، با موضوعات نیز برخورد سیستمی می‌کند و در رفتارهای خود به دنبال تشخیص عناصر تشکیل‌دهنده موضوع و پیوندهای موجود میان این عناصر می‌گردد. به این ترتیب فردی که سیستمی فکر می‌کند تنها در جستجوی، مجموعه‌ای از ویژگی‏های موضوع نمی‌گردد؛ بلکه تفکر سیستمی به او کمک می‌کند به مسائل به صورت جامع و نظام‌مند نگاه کند. سازمان‏ های ما برای تقویت جامع‌نگری در درون خود نیازمند تفکر سیستمی هستند، به دلیل اینکه تفکر سیستمی به مدیران کمک می‌کند تا ساختار، الگوها و وقایع را در پیوند با یکدیگر مورد بررسی قرار دهند و تنها به مشاهده وقایع اکتفا نکنند. بر این اساس، در دوره حاضر به آشناسازی مخاطبان و شرکت‏ کنندگان با رویکرد تفکر سیستمی و نحوه بکارگیری آن در سازمان‏ها پرداخته خواهد شد.

فایل ضمیمه